Kluczowe modele rynków finansowych zakładają, że analizowane szeregi czasowe można scharakteryzować przy użyciu rozkładu Gaussa, jednak to założenie bardzo często jest niespełnione. Głównym celem badania omawianego w artykule jest weryfikacja możliwości zastosowania rozkładu Cauchy’ego do opisu zmian cen usług finansowych świadczonych przez banki w Polsce. Dodatkowo zweryfikowano hipotezę o zależności zmian cen usług bankowych od poziomu stopy referencyjnej publikowanej przez NBP. W pracy wykorzystano dane wtórne: wartości wskaźnika cen usług finansowych za okres styczeń 2010 – grudzień 2020 publikowane przez GUS oraz stopę referencyjną NBP za ten sam okres. Badanie potwierdziło, że empiryczny rozkład wartości wskaźnika cen można opisać rozkładem Cauchy’ego. Wykazało także jednokierunkową przyczynowość w sensie Grangera wpływu stopy referencyjnej na ceny usług finansowych świadczonych przez banki w Polsce.
usługi finansowe, ceny, banki, rozkład Cauchy’ego
G210, G500, C130
Andreasen, A. R. (1977). A Taxonomy of Consumer Satisfaction/Dissatisfaction Measures. The Journal of Consumer Affairs, 11(2), 11–24. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1977.tb00612.x .
Barnes, J. G. (1997). Closeness, strength and satisfaction: examining the nature of relationships between providers of financial services and their retail customers. Psychology & Marketing, 14(8), 765–790. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199712)14:8<765::AID-MAR3>3.0.CO;2-C .
Bejou, D., Palmer, A. (1998). Services failure and loyalty: an exploratory empirical study of airline customers. Journal of Services Marketing, 12(1), 7–22. https://doi.org/10.1108/08876049810202339 .
Bolton, R. N., Bronkhorst, T. M. (1995). The relationship between customer complaints to the firm and subsequent exit behaviour. Advances in Consumer Research, 22, 92–100, https://www.acrwebsite.org/volumes/7676/volumes/v22/NA-22 .
Boote, J. (1998). Towards a comprehensive taxonomy and model of consumer complaining behaviour. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour, 11, 141–149. https://core.ac.uk/download/pdf/50631.pdf .
Colgate, M., Hedge, R. (2001). An investigation into the switching process in retail banking services. International Journal of Bank Marketing, 19(5), 201–212. https://doi.org/10.1108/02652320110400888 .
Colgate, M., Stewart, K., Kinsella, R. (1996). Customer defection: a study of student market in Ireland. International Journal of Bank Marketing, 14(3), 23–29. https://doi.org/10.1108/02652329610113144 .
Dropia, J., Duczkowski, N. (2021). Trzy i pół teorii bankowości [maszynopis zgłoszony do publikacji].
Duczkowski, N. (2021). Zastosowanie rozkładu α-stabilnego do modelowania zmian cen ubezpieczeń. Wiadomości Ubezpieczeniowe, (2), 109–128. https://doi.org/10.33995/wu2021.2.7 .
Ennew, C. T., Binks, M. R. (1996). The impact of service quality and service characteristics on customer retention: small businesses and their banks in the UK. British Journal of Management, 7(3), 219–230. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.1996.tb00116.x .
Główny Urząd Statystyczny. (2021). Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2021 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-czerwcu-2021-roku,2,117.html .
Golec, M. M. (2012). Determinanty zmian stóp procentowych w bankach spółdzielczych. Studia Ekonomiczne, (105), 237–246.
Hirschman, A. O. (1980). Exit, Voice, and Loyalty: Further Reflections and a Survey of Recent Contributions. The Milbank Memorial Fund Quarterly. Health and Society, 58(3), 430–453. https://doi.org/10.2307/3349733 .
Hocutt, M. A. (1998). Relationship dissolution model: antecedents of relationship commitment and the likelihood of dissolving a relationship. International Journal of Service Industry Management, 9(2), 189–200. https://doi.org/10.1108/09564239810210541 .
Holmlund, M., Kock, S. (1996). Relationship marketing: the importance of customer perceived service quality in retail banking. The Service Industries Journal, 16(3), 287–304. https://doi.org/10.1080/02642069600000029 .
Jaworski, W. L., Zawadzka, Z. (red.). (2007). Bankowość: podręcznik akademicki. Warszawa: Poltext.
Keaveney, S. M. (1995). Customer switching behaviour in service industries: an exploratory study. Journal of Marketing, 59(2), 71–82. https://doi.org/10.1177/002224299505900206 .
Korzusznik, H., Michalska, H. (2013). Zagadnienia opłat i prowizji bankowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 49(4), 467–480. https://www.wydawnictwo.wsb.pl/sites/wydawnictwo.wsb.pl/files/czasopisma-tresc/ZN_49_Poz_calosc.pdf .
Krężołek, D. (2013). Metody aproksymacji indeksu ogona rozkładów alfa-stabilnych na przykładzie GPW w Warszawie. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (162), 21–30. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/96253/edition/90786/content .
Kwaśnicki, M. (2014, 16 maja). Fluktuacje procesów Lévy’ego. 5. Forum Matematyków Polskich, Poznań. http://prac.im.pwr.edu.pl/~kwasnicki/stuff/Poznan.pdf .
Levesque, T. J., McDougall, G. (1996a). Customer dissatisfaction: the relationship between types of problems and customer response. Canadian Journal of Administrative Sciences, 13(3), 264–276. https://doi.org/10.1111/j.1936-4490.1996.tb00736.x .
Levesque, T. J., McDougall, G. (1996b). Determinants of customer satisfaction in retail banking. International Journal of Bank Marketing, 14(7), 12–20. https://doi.org/10.1108/02652329610151340 .
Limbrick, D. (1993). A trivial pursuit?. Managing Service Quality: An International Journal, 3(3), 39–42. https://doi.org/10.1108/EUM0000000003169 .
Mandal, P. C. (2017). Dimensions affecting customer switching in retail banking: A review. International Journal of Applied Research, 3(1), 832–836. https://www.allresearchjournal.com/archives/2017/vol3issue1/PartL/3-1-158-434.pdf .
Narodowy Bank Polski. (b.r.). Podstawowe stopy procentowe NBP w latach 1998–2021. https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/dzienne/stopy_archiwum.htm .
Nolan, J. P. (b.r.). Bibliography on stable distributions, processes and related topics. Pobrane 14 lipca 2021 r. z https://edspace.american.edu/jpnolan/wp-content/uploads/sites/1720/2021/07/StableBibliography.pdf .
Nolan, J. P. (1997). Numerical calculation of stable densities and distribution functions. Communications in Statistics. Stochastic Models, 13(4), 759–774. https://doi.org/10.1080/15326349708807450 .
Nolan, J. P. (2018). Stable Distributions Models for Heavy Tailed Data. https://edspace.american.edu/jpnolan/wp-content/uploads/sites/1720/2020/09/Chap1.pdf .
Nowak, R. (2002). Statystyka dla fizyków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oliveira, S., Carvalho, J. M., Oliveira, R. R. (2019). Factors that influence customer defection: Analysis of the banking sector. REBRAE, 12(2), 119–135. https://periodicos.pucpr.br/index.php/REBRAE/article/view/25267 .
Przybylska-Kapuścińska, W. (1997). Determinanty oprocentowania kredytów w bankach komercyjnych (część II – czynniki makroekonomiczne). Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, (4), 69–84.
Rust, R., Zahorik, A. J. (1993). Customer satisfaction, customer retention and market share. Journal of Retailing, 69(2), 193–215. https://doi.org/10.1016/0022-4359(93)90003-2 .
Solnick, S. J., Hemenway, D. (1992). Complaints and disenrollment at a health maintenance organisation. The Journal of Consumer Affairs, 26(1), 90–99. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1992.tb00017.x .
Stewart, K. (1998). An exploration of customer exit in retail banking. International Journal of Bank Marketing, 16(1), 6–14. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/02652329810197735/full/pdf .
Stodulny, P. (2009). Determinanty kształtowania cen na rynku usług bankowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, (113), 75–94.
Szypszak, M. (2012). Banki w oczach klientów. Miesięcznik Finansowy Bank, (1), 54–56. https://alebank.pl/wp-content/uploads/2012/02/bank.01.2012.054-056.pdf .
Szyszko, M. (2010). Analiza związku zmian stóp procentowych NBP i oprocentowania depozytów bankowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (30), 83–157. https://www.wydawnictwo.wsb.pl/sites/wydawnictwo.wsb.pl/files/czasopisma-tresc/zn_poz_30.pdf#page=83 .
Weisstein, E. W. (b.r.). Cauchy Distribution. https://mathworld.wolfram.com/CauchyDistribution.html .
Vyas, V., Raitani, S. (2013). Drivers of customers’ switching behaviour in Indian banking industry. International Journal of Bank Marketing, 32(4), 321–342. https://doi.org/10.1108/IJBM-04-2013-0033 .
Zalewski, K. (2004). Mały wykład z mechaniki kwantowej. https://th.if.uj.edu.pl/%7Ezalewski/notatki.pdf .